Recent Posts

2012. október 13., szombat

Sütőtök kedvelőknek

Sziasztok!
Beköszöntött a "sütőtök időszak"..., nos rólam tudni kell hogy korábban semmilyen formában nem szerettem a sütőtököt. Illetve édesapámról is tudni kell valamit, szeret sok mindent belém erőszakolni, hogy már pedig kóstoljam meg :D
Nagyon szeret főzni, így pár évvel ezelőtt elkészített egy currys sütőtök krémlevest, és mellé még pár szelet sült tököt is tálalt. 
Teljes undorral kóstoltam meg a sült tököt, és ugyanolyan szájhúzással tettem is le aztán. (viszont azt is tudni kell rólam, hogy imádom a hasam és baromira nem vagyok finnyás vagy válogatós, viszont 1-2 dolog egyszerűen nem ízlik)
Eztán a leves kóstolása következett. És láss csodát -magam is meglepődtem- leves formájában már abszolút ízlett, sőt! Nagyon is! Azóta már képes vagyok napi több tányérral is megenni belőle :-)
Ráadásul a curryt is imádom, sokszor még rántottába is szórok bele egy keveset.


Elöljáróban a curry-ről ejtenék pár szót, merthogy egy nagyon egészséges fűszerről van szó.

A curry fűszerkeverék, állandó alkotórészei: chili, mustármag, kömény, őrölt kurkuma és friss currylevelek. Egyes országokban más-más fűszerekkel is harmonizálják, de az alaprecept ugyanaz.
A világon leggyakrabban az indiait használják, hiszen India a minőségi fűszerek hazája. Kísérletek arról tanúskodnak, hogy az indiai fűszerben található sárga festékanyagnak hihetetlen hatása van többek között a mellrákra. Sőt, további kísérletek alapján a bőrrákra és lehet, hogy az Alzheimer-kórra is, továbbá a szívre is jótékony hatással bír. Zsírégető, és
melegítő hatással bír a szervezetre. 





És pár gondolat a sütőtökről:



Napjainkban tudományos kutatások támasztják alá, hogy a sütőtök kalcium, cink, mangán, réz, vas, foszfor, C-vitamin, karotin, biotin, niacin, pantoténsav, A, B1, B2, B6 vitaminok és folsav tartalmának köszönhetően egészségmegőrző, gyógyító hatással bír. A sütőtök alkalmas gyulladásos betegségek kezelésére, különösen nagy hatékonyságot mutat megfázásos, meghűléses megbetegedések esetében, de alkalmazható tüdőgyulladás és egyéb tüdőkárosodások kezelésére is. A sütőtök enyhíti az allergikus köhögést, tüsszögést, csökkenti az asztma rohamokat.
Fogyasztása szebbé teszi bőrünket, különösen a pattanások kezelésében jelenthet nagy segítséget. A népi gyógyászatban hashajtóként és béltisztítóként használták. Fogyasztása jótékony hatást eredményez az emésztési gondokkal küszködőknek. A sütőtök serkenti a máj működését, segít a szív és koszorúér problémák megelőzésében, fogyasztásával csökkenthető a prosztatarák és a szürkületi vakság kialakulásának kockázata. 



Továbbá a sütőtök alacsony kalória tartalma révén fogyókúrázóknak is ideális. Kedvező élettani hatásait már az indiánok is ismerték, a kígyómarást is kúrálták a segítségével, illetve a szeplő eltüntetésére is használták :-) 



A kedvenc Currys sütőtök krémlevesem pedig így fest:  




Hozzávalók: 
0,5
kg
sütőtök
1
fej
vöröshagyma
1
gerezd
fokhagyma
0,5
liter
csirkehúsleves alaplé
0,5
liter
tej
0,5
kiskanál
curry -de inkább ízlés szerint-
0,25
kiskanál
őrölt kurkuma
0,25
kiskanál
őrölt szerecsendió


és olaj 
Az apróra vágott hagymát kis olajon megpirítjuk, majd hozzáadjuk a széttört fokhagymát és a curryt, és rövid ideig együtt pirítjuk. 
Ezután hozzáöntjük a csirkehúsleves alaplevet, a fűszereket, és a kis kockákra vágott sütőtököt is, majd addig fűzzük, amíg a sütőtök megpuhul. 
Ha kész, akkor botmixerrel az egészet pürésítjük, végül hozzáadjuk a tejet, és együtt összeforraljuk.


A tejet akár ki is hagyhatjuk belőle. Tej helyett sokszor csak ízlés szerinti tejföl adagot teszünk bele és már lehet is fogyasztani. Van hogy kenyeret is eszek mellé, de sokszor csak anélkül gyűröm befelé :-)


Szeretitek a sütőtököt egyébként? És milyen formában?


Jó étvágyat kívánok! :-)





Marcsi



8 megjegyzés:

Kátya írta...[Válasz erre...]

Először csak és kizárólag faragni szerettem (Halloween- muhahahhaha :))
Aztán egyre többször megkívántam a sült sütőtököt, olyan finom volt az illata , hogy muszáj volt megkóstolnom. Szóval megeszem, mondjuk csak és kizárólag sütve és tökök közül a sütőt. :D

Marcsi Kincsesládikája írta...[Válasz erre...]

Én a tökfőzeléket is nagyon szeretem! :) (ugyebár ami gyalult tökből van, nem sütőtökre gondolok)

Illés Rebeka írta...[Válasz erre...]

Én mindig is nagyon szerettem, idén is ettem már párszor. Ez a leves pedig nagyon jól néz ki, biztosan finom! :)

Marcsi Kincsesládikája írta...[Válasz erre...]

Isteni jó :))

Ápold okosabban.. írta...[Válasz erre...]

Nagyon szeretem a sütőtök levest, idáig készítettem gyömbérrel és a fügés-pármai sonkás verziót is, de curry-vel még nem próbáltam...de nagyon ígéretes, tuti betesztelem:-)
Köszi a receptet!

Marcsi Kincsesládikája írta...[Válasz erre...]

Örülök hogy egy kis újdonsággal szolgáltam! :) Majd írj hogy hogy sikerült! :))

Bogi Vrg írta...[Válasz erre...]

Imádom a sütőtököt, curryvel még nem próbáltam a levest. Nem tudom, merjem-e, most nem kellene nagyon fűszereseket ennem (refluxom lett sajnos).

Marcsi Kincsesládikája írta...[Válasz erre...]

Akkor addig szerintem ne próbáld ki :$

Megjegyzés küldése

Köszönöm hogy megjegyzést írsz! Sokat számít a visszajelzésed :-)